Wszystko już gotowe na otwarcie?

Ppłk Leszek Stępień: Zostały nam jeszcze detale. Trwają ostatnie prace nad wyposażeniem Centrum. Kończymy wystrój sali tradycji. Musimy zapełnić jeszcze kilka regałów w bibliotece, ale książki, które będą podstawą naszego specjalistycznego księgozbioru, są jeszcze do nas przywożone. Gotowe są już wszystkie systemy audiowizualne i informatyczne, jakie znajdują się w Centrum. Odliczamy czas do niedzieli i czekamy na gości oraz weteranów. O potrzebie stworzenia takiej instytucji mówiło się już od lat.

Komu najbardziej potrzebna jest ta placówka?

Centrum przeznaczone jest dla weteranów, weteranów poszkodowanych, rodzin poległych i zmarłych w misjach, organizacji pozarządowych działających w tym środowisku oraz dla stowarzyszeń i fundacji pracujących na rzecz uczestników misji. Centrum będzie także miejscem kontaktu społeczeństwa z weteranami oraz miejscem, w którym będzie można uzyskać podstawową informację na temat działań poza granicami państwa. Wszystkie osoby i instytucje zainteresowane tymi działaniami oraz kontaktem ze środowiskiem weteranów znajdą tu odpowiednie informacje.

Mieliście już pierwsze zgłoszenia od weteranów z prośbą o pomoc? Udało się komuś pomóc?

Pomoc związaną z poradami prawnymi czy psychologicznymi prowadzimy już od kilku miesięcy. Mimo że nie było jeszcze oficjalnego otwarcia naszej placówki, to wielu weteranów zgłosiło się do nas z prośbą o wsparcie. Tą dziedziną zajmuje się specjalna komórka Centrum Weterana, czyli zespół informacyjno-konsultacyjny. W jego składzie jest m.in. prawnik oraz psychoprofilaktyk. Każdy może napisać na adres weterani@wp.mil.pl, by za jego pośrednictwem zadać pytanie, umówić się na spotkanie lub zasięgnąć opinii prawnej. Szczegółowe dane kontaktowe można uzyskać na naszej nowej stronie internetowej. Jeśli okaże się, że zapotrzebowanie na pomoc psychologiczno-profilaktyczną i prawniczą jest duże, to rozważamy, by w przyszłości rozszerzyć naszą ofertę w tych dziedzinach. Musimy być elastyczni i dostosowywać nasze działania do potrzeb weteranów.

Czy Centrum dysponuje bazą hotelową? Kto z niej będzie mógł korzystać? Czy będą to noclegi odpłatne?

Nie mogę jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo jesteśmy w trakcie ustaleń i negocjacji. Odpłatność za noclegi powinna być jak najmniejsza, a sama baza hotelowa musi być zlokalizowana blisko Centrum Weterana i szpitali. Z noclegów będą mogli korzystać weterani poszkodowani udający się na konsultacje medyczne i rehabilitację oraz ich rodziny. Na podobnych zasadach z noclegów będą korzystać rodziny poległych żołnierzy i pracowników kontyngentów, weterani, a nawet przedstawiciele organizacji pozarządowych skupionych wokół Centrum Weterana.

A doradztwo zawodowe? Będziecie udzielać porad także z tego zakresu?

Jednym z podstawowych zadań Zespołu Informacyjno-Konsultacyjnego Centrum jest doradztwo zawodowe, możliwość podniesienia kwalifikacji oraz przekwalifikowanie się uprawnionego weterana. Nawiązujemy kontakty z odpowiednimi urzędami i instytucjami wojskowymi i cywilnymi. Realizujemy już jeden taki projekt. Cieszy nas, że w Polsce są ciekawe programy aktywizacji zawodowej dla uprawnionych weteranów. Czym w pierwszej kolejności, zaraz po uroczystym otwarciu, zajmie się Centrum? Poszczególne zespoły Centrum będą działały zgodnie z przyjętym wcześniej planem. Zespół Informacyjno-Konsultacyjny otoczy opieką weteranów poszkodowanych, weteranów w podeszłym wieku oraz potrzebujących innej pomocy. Zajmą się także rodzinami weteranów i weteranów poszkodowanych oraz rodzinami poległych i zmarłych uczestników misji. Zespół Tradycji będzie poszukiwał, gromadził i opracowywał dokumenty oraz pamiątki z tych 61 lat naszego uczestnictwa w misjach zagranicznych. Zespół Edukacyjno-Promocyjny będzie spotykał się z weteranami oraz ze społeczeństwem. Zajmie się także promocją Centrum oraz rozwijaniem nawiązanej już współpracy z organizacjami pozarządowymi, np. harcerstwem.

Fragmenty wywiadu: http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/14513?t=Przystan-dla-weteranow

<< Lista aktualności